olika typer av varumärken
Ekonomi

Varumärken

Mode och trender kommer och går. Det kan röra sig om allt ifrån klädmaterial och specifika färger på inredning till vilka råvaror du använder i maten. Om man pratar om till exempel kläder och accessoarer rör det sig många gånger också om varumärken. Ett varumärke, det vill säga en produkt som är designad och skapad av ett visst företag eller person, kan ha sin egen nisch på en kategori av produkter. I många fall kan också ett varumärke med en synlig logotyp eller symbol bli trendiga. Vilka, både nya och gamla, varumärken inom området kläder och accessoarer är populära just nu?

Varumärken definierar en stil

Ett varumärke kan på många sätt definiera en viss klädstil. En klädstil återspeglar vem du är, och ibland var du kommer ifrån eller vilka åsikter du står för. Olika varumärken kan därför vara olika populära inom olika grupperingar i samhället. Märket Converse var till exempel under en period främst associerad med popmusik och personer som lyssnade på specifika genrer inom popmusiken. Snart spreds dock märkets popularitet till en större massa, och idag kan man se allt ifrån 60-åriga kvinnor till poppare iklädda detta märke. På samma sätt har Adidas främst kopplats till subkulturen hiphop och träningskläder, men idag är det betydligt större spridning än så på Adidas-kläder.

Varumärken kan också spegla andra grupptillhörigheter, till exempel klass. Stora modehus som Chanel, Armani och Louis Vuitton är kända för sina dyra och exklusiva plagg och accessoarer. Dessa kan ses bäras av många kändisar idag. Om man själv vill kopplas samman med en högre klass och har tillräckligt med pengar är det inte ovanligt att produkter från dessa märken inhandlas. Symbolerna och logotyperna är viktiga – många av alla stora märken, såväl dyra som billigare, trycker gärna upp sina symboler eller logotyper på flera av plaggen och accessoarerna som säljs. Återigen är till exempel Adidas och Louis Vuitton två exempel på det.

Vilka varumärken är populära idag?

Många varumärken kan alltså återspegla en viss klass, status, subkultur eller annat. Ett varumärke kan dock bli så populärt att människor från olika grupperingar i samhället börjar köpa produkter från varumärket i fråga. Precis som inom andra aspekter av mode och trender skiljer sig varumärkestrender från olika perioder. Vissa populära märken är nya, medan andra har fått sig ett uppsving. Sedan några år tillbaka har den sportiga trenden varit stor bland både män och kvinnor. Många klär sig i sneakers, hoodies, tajts och slappa t-shirts. I och med detta har också många gamla sport- och street wear-märken blivit populära igen.

Några exempel på poplära sport- och street wear-märken som är omåttligt populära idag är Adidas, Nike, Fila och ’Vans’ – https://www.vans.se/ . Detta gäller inte minst deras sneakers, men också andra typer av plagg och accessoarer. Dessa märken skapar ständigt nya kollektioner, och samarbetar mer än gärna med kändisar och webbutiker för att marknadsföra sina produkter. Adidas samarbetade exempelvis nyligen med Kanye West, och Fila skapade i år en kollektion i samarbete med webbshoppen Junkyard. Samtliga av dessa varumärken stoltserar ofta också med sina egna logotyper.

Kändisar skapar sina egna varumärken

Det sportiga modet är minst sagt på kartan just nu, men en annan trend bland varumärken är märken som är skapade av kändisar. Idag finns det fler sådana än någonsin. Några kända personer som har skapat sina egna kollektioner för redan välkända märken, eller som har skapat ett helt eget märke, är till exempel Kanye West, Rihanna, Kate Moss, Victoria Beckham och Gwen Stafani. Även några svenska kändisar har valt att skapa sina egna varumärken och kollektioner. För några år sedan gjorde bloggaren Blondinbella det, och sedan en tid tillbaka har bloggaren Kenza sitt eget märke IvyRevel. IvyRevel har det minst sagt gått bra för, och är idag ett väldigt populärt märke inom kläder och accessoarer.